VII Міська виставка перспективного досвіду


Анненкова Олена Вікторівна

 вчитель англійської мови, кваліфікаційна категорія спеціаліст ІІ категорії.

Тема: «Використання ігрових технологій як засобу розвитку соціально-компетентної особистості школяра»


 Запорізький навчально-виховний комплекс № 60.
Директор - Власюк С.М.,
 вул.. Уральська, 27.
 Тел.(0612)65-18-27.
Email: Astero4ka@mail.ru
Гіперпосилання на власний Інтернет ресурс:


Анотація досвіду
    В умовах  реформування і модернізації системи іншомовної освіти в Україні.,одним із важливих кроків стало навчання іноземної мови у початковій школі. У звязку з цим виникла необхідність в інтенсифікації навчального процесу, в оновленні змісту і цілей навчання цього предмета, в розробці нових стандартів, навчальних планів, програм, сучасних комунікативно орієнтованих підручників, переходу в навчанні від традиційного накопичення знань до вмотивованого засвоєння навчальної інформації та вмінь реалізовувати здобуті знання у практичній діяльності.
         Удосконалення навчального процесу вимагає пошуку та використання нових форм, методів та технологій викладання й навчання, засобів підтримки в учнів інтересу до матеріалу і активізації їх пізнавальної діяльності. Зміст викладання англійської мови як системи знань, умінь та навичок має сприяти розвитку соціально-компетентної особистості учнів, мовних компетенцій учнів, формуванню світогляду, моралі та поведінки, готуючи до життя в багатокультурному суспільстві.
Сучасна методика викладання іноземних мов, на мою думку, має на даному етапі розвитку одну із актуальних проблем. Це організація навчання дітей різних вікових груп за допомогою ігрових форм.  Тому запропонована методична розробка, присвячена використанню різних видів ігор на уроках іноземної мовиПровідна ідея полягає у створенні ігрових  умов для активної участі учнів у навчальному процесі з мови, де особливого значення набувають саме комунікативні навички та мовленнєві вміння, що належать до різних видів мовленнєвої діяльності – аудіювання, говоріння, читання та письма.
Практичне значення  досвіду полягає у  відборі таких ігрових методів, які б   з одного боку розв’язували  комунікативні завдання  навчання іноземних мов, а з іншого – відповідали б психолого-віковим особливостям і фізіологічним можливостям учнів початкової школи, враховували потреби та інтереси дітей цієї вікової категорії, а також активізували комунікативну, пізнавальну і творчу діяльність молодших школярів. В посібнику відображено різні види ігрових форм роботи, які найбільш широко використовуються на уроках іноземної мови. Але ігри не замінюють інші форми і види роботи на уроці, а тільки доповнюють їх, допомагають розвивати мовленнєву компетенцію. Тому упровадження досвіду спрямоване на використання ігрових форм роботи як засобу формування комунікативної компетенції школярів. та розвитку соціально-компетентної особистості школяра.
Працюючи в школі, я дійшла висновку, що гра як організована дія з молодшими школярами, викликає наругу емоцій і розумових зусиль учня і передбачає прийняття швидкого рішення і реакції: що сказати і як зробити? Пошук відповіді на це запитання загострює розумову діяльність учня, розвиває кмітливість. А знання, набуті в результаті розумових та фізичний зусиль, більш міцні ніж одержані в готовому вигляді, тому я вважаю, що досвід має практичну значимість, так як його зміст є доступним для використання вчителями англійської мови молодших школяріввихователями дитячих садків і служити для підвищення мотивації у навчанні.

Актуальність досвіду викликана цілим рядом чинників. По-перше, інтенсифікація навчального  процесу ставить задачу пошуку засобів підтримки  в  учнів інтересу до матеріалу, що вивчається, протягом всього заняття і активізації їх діяльності. Ефективним засобом рішення цієї задачі є навчальні ігри.  По-друге, однією з найважливіших проблем викладання іноземної мови є навчання усної мови, яка створює умови для розкриття комунікативної функції мови та дозволяє наблизити процес навчання до умов реального життя. Це підвищує мотивацію до вивчення іноземної мови. Залучення дітей в усну комунікацію може бути успішно здійснено в процесі ігрової  діяльності.

Мета роботи розкрити значення  гри  на уроках іноземної мови не тільки як засобу оптимізації і стимуляції процесу навчання, але і як важливого аспекту психологічного комфорту і зняття розумової перенапруги учнів.

Завдання роботи - обґрунтування необхідність застосування  ігор як прийому навчання на уроках англійської мови у початковій школі.

Предмет дослідження  - створене навчальне середовище для застосування ігрових технологій на уроках англійської мови з метою забезпечення результативності навчально-виховного процесу.

 Гіпотеза досвіду: якщо систематично використовувати на уроках  рольові ігри, то можна очікувати якісного формування комунікативної компетентності в учнів, що в свою чергу сприятиме:

1)    продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання;
2)    збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів;
3)    підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.

Методи дослідження проблеми:

-         спостереження, аналіз;
-         розробка науково-методичних матеріалів з проблеми;
-         впровадження рольової гри  під час навчальних занять;
-         запровадження елементів аналізу діяльності роботи під час уроку, самоаналізу, взаємоаналізу;
-         розробка дидактичного матеріалу, тестових завдань;
-         моніторинг якості навчальних досягнень учнів;
-         узагальнення досвіду роботи з проблеми дослідження;

Основне завдання іноземної мови - сприяти в оволодінні учнями уміннями і навичками спілкування в усній і писемній формах відповідно до мотивів, цілей і соціальних норм мовленнєвої поведінки у різних  ситуаціях і різних сферах діяльності.
Головна мета навчання іноземної мови полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Я працюю над проблемною темою «Використання ігрових технологій як засобу розвитку соціально-компетентної особистості школяра». В ході цієї роботи я вивчаю питання роботи з обдарованими учнями, вирішую завдання розвитку творчої особистості як невід’ємної умови соціалізації школярів.  З цією метою створюю на уроках умови для творчого розвитку особистості, сприяю формуванню інтересу до предмета, бажання втілити на практиці здобуті теоретичні знання. Намагаюся створити на уроках атмосферу співробітництва, зацікавленості в отриманні кінцевого результату.  Виховую шанобливе ставлення до рідної та іноземної мови і культури.
 Гра – це діяльність, гра – це життя людини, тому очевидні переваги використання ігрових технологій в освіті.
 Гра виконує декілька важливих функцій: навчальна функція полягає в розвитку пам'яті, уваги, сприйняття інформації, розвитку загально навчальних умінь і навичок. Гра в цій функції виступає як організоване заняття, що вимагає напруги емоційних і розумових сил, вміння приймати рішення.  Виховна функція полягає у вихованні уважного, гуманного ставлення до партнера по грі, почуття взаємодопомоги, взаємопідтримки. В іграх, які використовуються для тренування ввічливих обертів англійською мовою, виховується така важлива якість, як ввічливість. Розважальна функція полягає в тому, що під час гри ми створюємо сприятливу атмосферу, перетворюючи урок в незвичайну захоплюючу пригоду, в подію яка запам'ятовується. Релаксаційна функція - зняття на уроці емоційної напруги через невимушений характер спілкування, об'єднання колективу учнів. Розвиваюча функція спрямована на гармонійний розвиток особистісних якостей учнів. Розробка сценарію гри, визначення її цілей багато в чому залежить від того, які саме функції гри вчитель має намір задіяти на уроці. 
Ігри допомагають спілкуванню, сприяють передачі накопиченого досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок людини, її сприйняття, пам'яті, мислення, уяви, емоцій, таких рис, як колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність. Крім того, що ігри мають величезну методичну цінність, вони просто цікаві як учителю, так і учню. 
Гра є інструментом викладання, який активізує розумову діяльність дітей які навчаються, дозволяє зробити навчальний процес привабливішим і цікавішим, примушує хвилюватися і переживати що формує могутній стимул до оволодіння мовою.  Питання методики викладання іноземної мови з використанням ігрової діяльності на початковому етапі отримали висвітлення в роботах Г.В. Рогової і І.Н. Верещагіной, Е.І. Пассова, Д.Б. Єльконіна, Е.І. Негневицької та інших вчених, методистів і психологів.  Проблема пошуку організації навчання на молодшому і середньому етапах знайшли віддзеркалення в роботах Н.А. Салановича, В.В. Андрієвскої та інших авторів.
Завдання педагога полягає в тому, щоб знайти максимум педагогічних ситуацій, у яких може бути реалізоване прагнення дитини до активної пізнавальної діяльності. Педагог повинен постійно удосконалювати процес навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал. Тому так важливо використовувати ігри на уроках іноземної мови.
Але треба зважити на те,що місце гри на уроці і відведений їй час багато в чому залежить від ряду факторів: рівня підготовки учнів, матеріалу, що вивчається, цілей уроку.
Наприклад, якщо ми «граючись» вводимо новий лексичний матеріал в обсязі від 10 до 15 лексичних одиниць, грі можна відвести 10 - 15 хвилин уроку, включивши її в основний етап проведення заняття. Згодом цю ж гру можна використовувати як спосіб повторення та закріплення матеріалу, і в цьому випадку досить буде присвятити їй 5-7 хв. уроку в той же період або на початку уроку, організувавши з її допомогою мовленнєву зарядку.
Ігри, присвячені розвитку навичок читання, можна використовувати як на початку уроку, організувавши в ігровій формі фонетичну зарядку, так і в середині уроку, зробивши на ній основний акцент при роботі з текстом.
Для проведення уроку з елементами гри ми можемо приготувати як звичайний наочний матеріал у вигляді карток, плакатів, так і підручні засоби, які подобаються дітям: альбомні аркуші, яскраві маркери, м'які іграшки, а також такий незамінний матеріал, як барвисті і цікаві мультимедійні презентації. Яскраві слайди ми використовуємо в основному для ознайомлення учнів з
лінгвокраїнознавчім матеріалом, наприклад, такими явищами британської та американської культури, як свята.
З допомогою гри ми організовуємо обов'язкові для молодших школярів фізкультхвилинки в цілях збереження і поліпшення здоров'я дітей і тренування лексичного матеріалу. 
Задовольняючи потребу дитини гратися, рухатись,   перевтілюватись, учитель забезпечує умови для вивчення іноземної мови.
 Така форма навчання не виснажує нервову систему та організм дитини, а реалізується головним чином за рахунок мимовольних процесів сприйняття і пам'яті. 
Оскільки гра, що охоплює елемент змагання, мотивує мовленнєву діяльність, а мотиви – це чинники активізації психічних процесів, то вона позитивно впливає на психічний розвиток дитини. Гра сприяє розвитку класифікуючого сприйняття, довільної уваги і пам'яті, а також мови, виробленню вміння спілкуватися, інтелектуальному зростанню.
Формування основних компетенцій відбувається на кожному уроці. Тому для забезпечення широкого спектру вмінь, навичок, практичного застосування набутих знань, я підбираю систему уроків: уроки-лекції, уроки-захист проектів, уроки закріплення знань і звичайно ж використовую різноманітні види рольових ігор.  
Під час вивчення алфавіту та накопичення словникового запасу  у 1-му класі використовую такі ігри як: «ABC», «Do You Know the ABC
Ці ігри  я використовую під час повторення раніше вивчених літер, на початку уроку для кращого запам’ятовування назви літери і звуку. Діти поділяються на дві команди. Перша команда тримає великі літери, а друга команда відповідні маленькі. Завдання гри полягає у тому, щоб діти знайшли відповідні літери і стали парами. Для ігор мені потрібні зображення великих і маленьких літер.
 Гру «Do You Know the First Letters of These Words використовую  в кінці першого семестру 1-го класу, коли в дітей  є вже  деякий словниковий запас.  Практична мета гри перевірити знання літер алфавіту та вивченої лексики. На дошці прикріплені малюнки  предметів і літери з яких починаються ці слова. Діти мають по черзі підходити і знаходити відповідну літеру до обраного малюнку.
 Умови гри можна змінювати, в залежності від рівня засвоєння матеріалу, та кількості учнів. Також дітей можна поділити на команди.  Використовую цю гру на початку уроку, під час актуалізації знань, а також після вивчення нового слова і літери з якої починається вивчене слово.
 «Guess the Letter» -  гра,  практична мета якої формувати навички фонематичного слуху.  Серед учнів обирають ведучого. Він виходить з класу, а решта загадують літеру. Коли ведучий повертається, йому називають слова з цією літерою до тих пір , поки він не відгадає її.
Наприклад, задумана літера С.  Учні називають слова :cat, car,cap, тощо. Коли ведучий відгадає літеру, його місце займе учень, що останнім назвав слово. Ця гра може бути використана, на всіх етапах уроку, як для фонетичної зарядки,так і для закріплення вивченого матеріалу.
У 2-му класі при закріпленні правил читання, формуванні навичок вимови  перед читанням тексту  дуже ефективна гра «Соняшник».  Для проведення цієї гри я використовую  плакат із зображеним на ньому соняшником, у якого на аркушах написані знаки транскрипції (аркуші пронумеровані від 1 до 10), картки зі словами, в яких жирним шрифтом виділено і підкреслено по одній букві.
 При  виконанні гри діти засвоюють знаки транскрипціі, формуються  фонетичні  уміння і навички  читання. Під час гри я кладу на першу парту плакат, діти збираються навколо, я показую їм картку зі словом і голосно його читаю. Діти повторюють слово за мною, потім називають номер аркуша, на який слід покласти картку.
        Під час навчання навичкам письма у 2-му класі улюбленою дієвою грою вважаю гру «Ланцюжок». Мета цієї гри полягає є активізація лексичного матеріалу. Я називаю тему гри, наприклад «Продукти». Діти діляться на дві чи три команди, кожна команда отримує набір карток з літерами і шикуються в чергу біля парти, на якій розкладені картки. Вчитель підходить до кожної парти, вибирає і відкладає в бік картку з літерою, з якої починається слово на задану тему.  Учні по черзі підходять до столу, вибирають одну картку і кладуть поряд з першою так, щоб вийшло слово по темі. Виграє та команда яка перша виконає завдання. 
      При повторенні  ЛО з теми «Кольори» та «Домашні тварини» у 2-му класі на етапі узагальнення  використовую гру «Who Knows the Colours Best
          На столі  розкладаю  іграшки – тварини різних кольорів. Пропоную одному з учнів ( ведучому) задумати будь-яку іграшку. Інші гравці повинні відгадати її. Спочатку вони відгадують колір, запитуючи, наприклад :
«Is it red?».  Потім відгадують назву іграшки, наприклад :
 «Is it a white rabbit?». Якщо учень не помиляється, він стає ведучим, і гра триває.  Цю гру використовувала і в 3-му класі збільшивши кількість запитань, наприклад: «Is it big?», «Is it domestic or wild?».
           Також на активізацію лексичного матеріалу використовую гру  «Запроси гостей» за допомогою якої повторюю лексику з різних тем. З букв розрізної азбуки діти збирають слова на задану тему і зібране правильне слово фіксують на дошці.
         «TheMagicBox»- гра на повторення і перевірки засвоєння назв кольорів. Використовую як на початку уроку під час повторення раніше вивченого матеріалу, так і на заключному етапі уроку, при перевірці вивченого на уроці матеріалу. Я показую  учням «чарівну» коробку (The magic box), в якій знаходяться олівці різного кольору, або інші предмети (5-6). Учні по черзі звертаються до вчителя, запитуючи, чи є в коробці той чи інший колір.
Pupil : Is it black?
Teacher : No, it isn’t.
Pupil : Is it white ?
Teacher : Yes, it is. (Дістає олівець названого кольору. )
Коли всі кольори відгадані, я  кладу в коробку олівці інших кольорів. Виграє той, хто відгадає більше кольорів.
Такі види гри я використовую і у 3-му і 4-му класах, тільки змінюю складність завдань, час виконання вправи, кількість учнів, та спосіб гри(груповий або індивідуальний). 
Звичайно, урок іноземної мови – це не тільки гра. Довіра та не примусове спілкування між учнями та викладачем, яке виникло завдяки загальній ігровій атмосфері та самим іграм, дозволяють викладачу розмовляти на серйозні теми, обговорювати будь-які реальні ситуації.

Враховуючи психологічні та фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, найоптимальнішим способом початкового навчання є ігрова ситуація.
Гра – це один з найдавніших, актуальних методів навчання. Для дітей  молодшого шкільного віку гра має велике значення: гра для них – це навчання, праця, серьйозна форма виховання. В процесі гри учень формується як суб'єкт діяльності.
Таким чином, гра додає навчальному спілкуванню комунікативну спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння знаннями. Гра - це могутній фактор психологічної адаптації дитини в новому мовному просторі, що може вирішити проблему природного  впровадження іноземної мови у світ дитини.
Працюючи в школі, я дійшла висновку, що гра як організована дія з молодшими школярами, викликає наругу емоцій і розумових зусиль учня і передбачає прийняття швидкого рішення і реакції: що сказати і як зробити? Пошук відповіді на це запитання загострює розумову діяльність учня, розвиває кмітливість. А знання, набуті в результаті розумових та фізичний зусиль, більш міцні ніж одержані в готовому вигляді, тому я вважаю гру актуальною.
 Практичне значення досвіду полягає в тому, що його матеріали можуть бути використані вчителями англійської мови  при плануванні та здійсненні навчально-виховного процесу з предмету, в організації роботи з обдарованими учнями, в діяльності творчих груп, вчителями дитячих садків та молодших школярів і служити для підвищення мотивації у навчанні.




Комментариев нет:

Отправить комментарий